Coraz większa liczba osób zadaje sobie pytanie na temat tego czy post przerywany jest zdrowy i pomoże osiągnąć zamierzone efekty.

Utrata masy ciała, rzeźba sylwetki – wiele osób chciałoby w końcu spełnić te marzenia, które bez wprowadzenia zdrowych nawyków żywieniowych nie będą osiągalne. Pomóc ma w tym dieta IF. Czy post przerywany jest zdrowy? Na pewno jest to propozycja, która wzbudza wiele kontrowersji.

Na czym polega post przerywany? Czy dieta intermittent fasting (IF) jest trudna do wprowadzenia?

Post przerywany (w skrócie dieta IF) polega na jedzeniu posiłków tylko i wyłącznie w określonych godzinach, np. od 8 do 16, od 10 do 18, od 9 do 17. Poza tymi godzinami człowiek nie może spożywać posiłków, czyli musi pościć. Godziny uzależnione są od indywidualnych potrzeb, jak również stylu życia. Szczególnie mowa jest tu o osobach, które pracują w nocy i ich organizm nie jest przyzwyczajony do jedzenia w ciągu dnia. 

Jak stosować post przerywany – zasady

Zanim jednak zostanie udzielona odpowiedź na pytanie czy post przerywany jest zdrowy, należy sprawdzić jak do tego okna żywieniowego należy podejść. Najważniejszym założeniem jest to, aby w ciągu tych ośmiu godzin pokryć całe zapotrzebowanie energetyczne, które na ogół rozłożone było na dłuższy okres czasu. Co nie znaczy, że w ciągu tych paru godzin należy się przesadnie objadać. Redukcja masy ciała możliwa będzie wtedy, jeżeli stosować się będzie zdrowe i zbilansowane posiłki z jakiejkolwiek diety, która np. będzie dostarczana w formie cateringu dietetycznego. W ciągu ośmiu godzin można pozwolić sobie na spożycie trzech posiłków – śniadania, obiadu i kolacji. Pozostała ilość godzin to okres postu. 

Czy post przerywany jest zdrowy? Zbilansowany plan żywieniowy

Nad postem przerywanym prowadzone są jeszcze badania, ale udowodniono już, że jest to dobry harmonogram (jak nazywa się IF) dla osób z zaburzeniami glukozy, czyli cukrzyków. W ten sposób można poprawić wrażliwość tkanek na insulinę. Nadal jednak wiele naukowców prowadzi nad planem IF badania, aby móc jeszcze lepiej potwierdzić swoje teorie.

Jeżeli ktoś chciałby schudnąć dzięki temu, że przez 16 godzin nie będzie spożywał żadnych posiłków, musi pamiętać o prawidłowo skomponowanych posiłkach. Chodzi bowiem o to, aby jadłospis przez te 8 godzin dostarczał odpowiedniej ilości składników odżywczych, które są ważne do tego, aby organizm mógł w prawidłowy sposób funkcjonować. Warto więc skonsultować tą kwestię z dietetykiem, który pomoże we właściwym rozplanowaniu wszystkich posiłków. 

Kto nie może zacząć postu przerywanego?

Odżywianie się jedynie przez osiem godzin w ciągu dnia nie jest przeznaczone dla wszystkich osób. Odchudzanie, które pomaga pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej z ograniczoną liczbą kalorii w trybie IF, nie jest przeznaczone dla:

  • kobiet w ciąży;
  • kobiet karmiących piersią:
  • osób z zaburzeniami odżywiania (anoreksja, bulimia);
  • osób z niedowagą:
  • pacjentów mających do czynienia z niektórymi chorobami tarczycy;
  • cukrzycą insulinozależną;
  • niedociśnieniem tętniczym;
  • pacjentów z kamicą żółciową.

Czy post przerywany jest zdrowy? Zalety postu przerywanego

Skoro już wiadomo czy post przerywany jest zdrowy, czas na to, aby sprawdzić jego wady i zalety. Przerywany post daje możliwość regeneracji niektórym organom, tzn. wątrobie i trzustce. Dzięki temu w przyszłości będą one lepiej pracować. Ten nowoczesny model żywienia sprawia, że w okresie postu dochodzi także do oczyszczenia organizmu. Wśród innych zalet można wymienić:

  • redukcję masy ciała;
  • regulacja cyklu wypróżnień w ciągu dnia;
  • poprawa stanu skóry, włosów i paznokci;
  • poprawa jakości snu;
  • zmniejszenie stanów zapalnych;
  • regulacja poziomu cukru.

Ten plan dietetyczny może na początku objawiać się zawrotami głowy, ponieważ organizm nie będzie przyzwyczajony do ośmiu godzin okna żywieniowego. Jednak z czasem takie objawy znikną, dzięki czemu będzie można cieszyć się wymarzoną sylwetką i niską wagą.

Teraz już wiadomo czy post przerywany jest zdrowy. Dieta IF pozytywnie wpływa na zdrowie, o ile w ciągu dnia zostają dostarczone odpowiednie składniki odżywcze łącznie z witaminami i minerałami. Jeżeli tylko ktoś ma do czynienia z chorobami przewlekłymi, ten plan żywieniowy musi skonsultować się z lekarzem. Nie można zapominać o najważniejszej kwestii. W ciągu owych 16 godzin dozwolone jest picie wody, naparów ziołowych i innych zdrowych napojów. Jeżeli ktoś ma do czynienia z nadwagą i otyłością, to dieta IF jest idealna dla niego, aby móc powalczyć o swoje zdrowie.

Kasia (37)

Kasia jest prawdziwą entuzjastką życia. Jej ciekawość świata i nieustanne poszukiwanie inspiracji sprawiają, że każdy jej tekst to podróż przez różnorodne tematy – od psychologii po sztukę. Z wykształcenia humanistka, z natury odkrywczyni, Kasia wierzy w siłę słowa pisanego, które może zarówno uczyć, jak i bawić. Jej artykuły są pełne pasji i głębokiego przekonania o tym, że każdy dzień jest okazją do nauki i doświadczania czegoś nowego.